انواع اتصالات برای لوله کشی و تأسیسات

همراستا با گسترش جوامع، شهرها و روستاها نیاز به توسعه و گسترش شبکه های لوله کشی و استفاده از انواع لوله و اتصالات مقاوم در تأسیسات فوق، لازم و حیاتی معرفی شد. استفاده از انواع لوله فلزی که از مواد آهنی و غیر آهنی ( لوله فولادیلوله مانیسمان ) ساخته می شدند رواج بیشتری داشت. به تدریج لوله های پلاستیکی نظیر لوله پلی اتیلن و لوله یو پی وی سی (U-PVC) وارد بازار شدند و توانستند در مدت کوتاهی به محبوبیت خاصی در صنعت دست پیدا کنند.

مجزا از انواع لوله، برای نصب و راه اندازی خطوط لوله کشی و تأسیسات به تجهیزات دیگری نیاز است. اتصالات، مهم ترین قسمت یک خط لوله هستند و می توان به جرأت گفت که راه اندازی یک شبکه لوله کشی بدون استفاده از اتصالات مختلف، کاری غیر ممکن است! برای آشنایی با انواع اتصالات تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اتصالات مورد نیاز برای نصب در لوله کشی و تأسیسات به چند نوع تقسیم بندی می شوند؟

نصب اتصالات در یک سیستم لوله کشی بدون توجه به جنس لوله ها با اهداف معینی انجام می گیرند. برخی از اتصالات برای تغییر مسیر جریان سیال درون لوله به کار می روند و برخی دیگر حجم آن را کاهش یا افزایش می دهند؛ بعضی از اتصالات صرفاً برای انشعاب گیری از لوله های اصلی طراحی شده اند؛ این نوع اتصالات هم به صورت لوله و هم به شکل های متنوع دیگر مانند سه راهی ها ساخته می شوند. دسته دیگری از اتصالات پر کاربرد در تأسیسات، اتصالاتی هستند که برای انتهای خط لوله اصلی یا لوله های فرعی به کار می روند. فلنج ها مثالی از اتصالات خاتمه دهنده به خطوط لوله هستند.

نکته مهمی که در انواع اتصالات لوله کشی و تأسیسات اهمیت دارد، متناسب بودن لوله و اتصالات از نظر جنس مواد با یکدیگر است. به طور مثال، لوله پلی اتیلن، لوله پوش فیت، لوله یو پی وی سی و یا هر لوله پلاستیکی دیگر حتماً به اتصالات پلیمری نیاز دارد؛ از اتصالات فلزی نیز باید برای نصب انواع لوله فلزی و لوله مانیسمان استفاده شود. سه راهی، چهارراهی، کاهنده و افزاینده، فلنج ها، انواع زانویی 45 و 90 درجه و اتصالات سوکتی، رایج ترین مدل های اتصالات برای نصب در خطوط لوله کشی و تأسیسات هستند.

انواع اتصالات پلی اتیلن
انواع اتصالات
نمره شما به این مطلب
Sending
User Review
5 (1 vote)
این صفحه را برای دوستان خود بفرستید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: ۵۵۱۵۱۶۸۳-۰۲۱

پیمایش به بالا
تماس بگیرید