انواع مختلف شیر:

شیرها به طور کلی به 5 دسته تقسیم می‌شوند:

  1. شیرهای قطع و وصل ON/OFF. VALVE OR SHUT. OFF. VAVLE
    جهت قطع یا وصل کردن جریان از آن‌ها استفاده می‌شود.
  2. شیرهای یک‌طرفه CHECK. VALVE OR NON. RETURN. VAVLE
    نام دیگرشان شیرهای غیرقابل برگشت است و اجازه عبور جریان را فقط از یک جهت می‌دهند.
  3. شیرهای کنترل فشار Pressure. Control. Valves
    توسط این دسته از شیرها فشار سیستم تنظیم می‌گردد به عبارتی در سیستم‌های هیدرولیک و پینوماتیک قدرت سیلندرها توسط این نوع شیر تنظیم می‌شود.
  4. شیرهای کنترل دبی یا دهش Flow. Control. Valve
    توسط این دسته از شیرها مقدار حجم جریان یا دبی کنترل می‌شود در سیستم‌های هیدرولیک و نیوماتیک توسط این نوع شیرها سرعت حرکت شفت سیلندرها را کم یا زیاد (تنظیم) می‌کند. باصطلاح عامیانه فولی کنترل نام دارند.
  5. شیرهای کنترل جهت Directional. Control. Valves
    توسط این دسته از شیرها جهت حرکت یا بعبارتی عملکرد سیلندرهای هیدرولیکی و نیوماتیکی کنترل می‌گردد این شیرها به سیلندرها فرمان می‌دهند که شفت سیلندر داخل یا خارج رود یا شناور بماند یا تحت فشار دو طرفه قرار گرفته و … در حالت‌های مختلف قرار گیرد.

    شیرهای قطع و وصل:

    شیرهای قطع و وصل که به نام ON. OFF. Valve’s خوانده می‌شوند. این دسته از شیرها برای قطع و وصل در خطوط انتقال سیالات استفاده می‌شوند و علاوه بر عمل قطع و وصل بطور غیرمستقیم عواملی از قبیل فشار، دما، حجم جریان عبوری را نیز کنترل می‌کنند.

    شیرهای یک طرفه Check. Valv’s

    شیرهای یکطرفه به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که از بازگشت جریان یا بعبارتی حرکت عکس جریان در خطوط جلوگیری می‌کنند. بعبارت ساده‌تر فقط اجازه عبور جریان را از یک سمت می‌دهند. این شیرها توسط خود جریان عبوری فعال شده و عمل می‌نمایند. عبور جریان از داخل شیر باعث باز شدن مسیر می‌گردد و زمانی که جریان بخواهد عکس شود بسته می‌شوند. عمل بسته شدن گاهی توسط خود جریان، گاهی توسط وزن قطعه مسدود کننده، بعضی از موارد نیروی فنر و در بعضی از شیرهای یک‌طرفه ترکیبی از این عوامل است.

    شیرهای کنترل فشار (رگواتور) Regulator

    رگولاتور یعنی تنظیم کننده مقدار فشار و همانگونه که از نام آن پیدا است فشار داخل سیستم را برای تنظیم می‌کند. رگولاتورها معمولاً مستقل عمل می‌کنند و مکانیزم‌های خاصی روی آن‌ها جهت عملکردشان وجود دارد که بصورت خودکار عمل می‌نمایند.

    شیرهای کنترل جهت حرکت:

    همانگونه که از نام این نوع شیرها پیدا است برای کنترل جهت حرکت سیال استفاده می‌شوند.
    با ترکیب این شیرها و نیز تعداد این نوع شیرها می‌توان سیالات را با هم ترکیب و یا تفکیک نمود

    شیرهای کنترل شدت جریان (دبی یا حجم)
    Flow. Contro. Valve * Needle. Control. Valve

    این نوع شیر در خط عبور سیال مجرای عبور عبور را تنگ می‌نماید. در دو نوع با مجرای ثابت و مجرای متحرک که توسط پیچی می‌توان قطر مجرا را کم و زیاد نمود ساخته می‌شود.

     

    شیر کنترل شدت جریان (تنظیم شدت جریان)

    همانگونه که می‌دانیم جهت تنظیم سرعت حرکت شفت سیلندرهای عمل کننده از فلوکنترل و لو یا شیر کنترل دبی یا جریان استفاده می‌شود. در این نوع شیرها توسط پیچ تنظیمی که روی آن قرار دارد عمل تنظیم سرعت شفت سیلندر انجام می‌شود.

نمره شما به این مطلب
Sending
User Review
5 (1 vote)
این صفحه را برای دوستان خود بفرستید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: ۵۵۱۵۱۶۸۳-۰۲۱

پیمایش به بالا
تماس بگیرید