مزایای لوله‌ پلی اتیلن

­

لوله­ پلی اتیلن متراکم HDPE لوله‌ای ترموپلاستیک و ساخته شده از موادی است که می‌تواند ذوب و دوباره شکل داده شود. این نوع لوله مقاوم، قابل انعطاف و بادوام می‌باشد و همچنین مقاومت ترک تنشی (Stress Crack Resistance) محیطی و شیمیایی بسیار بالایی دارد.

به نسبت زیرساخت‌های کنونی مانند آهن چکش خوار، بتن یا PVC، پلی اتیلن یک محصول جدید به نظر می‌رسد. در واقع، این محصول به مدت 50 سال در بازه­ گسترده‌ای از کاربردهای لوله کشی مورد استفاده قرار گرفته است.

مزایای چشمگیر فیزیکی و کاربردی لوله پلی اتیلن آن را به انتخابی عالی برای سیستم‌های لوله کشی تبدیل کرده است.

پلی اتیلن مقاوم در برابر زنگ زدگی

زنگ زدگی یکی از پرهزینه‌ترین مشکلاتی است که سیستم‌های لوله کشی فلزی با خود به همراه دارند. این امر در داخل و خارج از لوله‌ها اتفاق می‌افتد و کارآیی‌های مربوط به مسائل آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از شهرها آب خود را تصفیه می‌کنند تا فرآیند زنگ زدگی را کندتر سازند که لوله‌های فلزی به شکلی غیر قابل اجتناب دچار آن هستند. دیگر شهرها از روش‌های پرهزینه‌ای مانند حفاظت کاتدی، پوشش پلاستیکی یا روکش‌دار کردن استفاده می‌کنند تا عمر لوله‌های آب را افزایش دهند.

برخلاف محصولات زیرساختی قدیمی، لوله پلی اتیلن زنگ نمی‌زند، پوسیده نمی‌شود و تحلیل نمی‌رود. این لوله در مقابل رشد طبیعی مقاوم است. این امر به معنی عمر بیشتر خدماتی و صرفه جویی بیشتر در هزینه‌ها می‌باشد.

لوله-پلی-اتیلن

مقاومت در برابر فرسودگی

این لوله انعطاف پذیر و چکش خوار می‌باشد و همچنین چندان سخت نیست. این لوله در مقابل فرسودگی مقاومت بسیار بالایی دارد. برخلاف دیگر لوله­ های پلاستیکی، این لوله برای حمل کردن توده‌های عظیمی از آب طراحی و ارزیابی شده است که معمولا در سیستم‌های توزیع آب رایج هستند.

در بسیاری از موارد، این لوله‌ها شما را قادر می‌سازند تا در مقایسه با انواع دیگر لوله‌ها از دیوارهای نازک‌تری در خانه‌های خود استفاده کنید.

عمر بیشتر

لوله پلی اتیلن یک محصول ایمن و مقاوم می‌باشد که می‌تواند برای زیرساخت‌های لوله کشی ایده‌آل باشد. بر اساس تخمین‌ها طول عمر آن چیزی حدود 50 تا 100 سال است و به نحوه کاربرد، طراحی و نصب آن بستگی دارد.

اتصالات بدون نشتی لوله‌های پلی اتیلن

­یک مطالعه مستقل این نکته را گزارش داده است که شهرداری‌ها میانگین 16% از آب شهری را به خاطر اتصالات دارای نشتی از دست داده‌اند. بعضی از این شهرداری‌ها این میانگین را حتی تا 50% گزارش داده‌اند.

اتصالات سیستم‌های لوله کشی قدیمی با استفاده از واشر یا انواعی از اتصالات مکانیکی انجام گرفته‌اند و همه آنها فاکتور نشتی را هم لحاظ کرده‌اند. نه تنها با ارزش‌ترین سرمایه انسانی در حال از دست رفتن است، بلکه لوله‌های دارای نشتی باعث از دست رفتن مقدار زیادی از پول هم می‌شوند. اتصالات سیستم‌های لوله کشی پلی اتیلن می‌توانند با استفاده از جوش دهی گرمایشی انجام پذیرند تا برای همیشه غیرقابل نشت شوند.

جوش دهی اتصالات پلی اتیلن

اتصالات سیستم‌های لوله کشی پلی اتیلن را می‌توان با استفاده از جوش‌های گرمایی انجام داد. جوش دهی گرمایی توسط گرما دادن به سطح دو لوله و سپس نزدیک کردن آنها به همدیگر انجام می‌شود تا یک سیستم دائمی، یکپارچه و بدون نشتی به دست آید.

برخلاف فرآیند اتصالی که برای لوله‌های پلاستیکی دیگر انجام می‌شود، فرآیند جوش دهی لوله‌های پلی اتیلن ثابت شده می‌باشد و به مدت 40 سال توسط صنعت گاز طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است. تقریبا 95% از سیستم لوله کشی توزیع گاز در ایالات متحده توسط لوله‌های پلی اتیلن و با استفاده از جوش‌های گرمایی انجام پذیرفته است.

لوله پلی اتیلن دارای مزایای زیادی است. می‌توان از آنها در محیط‌های مختلف استفاده کرد و درصد نشتی بسیار پایینی دارد. از مزایایی که در مقاله قبل ذکر شد می‌توان به قابلیت انعطاف، دوام و مقاومت بالا و همچنین دارای قابلیت ذوب و شکل پذیری مجدد هستند.

سازگاری

به علاوه اتصالات  لوله پلی اتیلن با استفاده از گرما، آنها را می‌توان توسط دندانه‌دار کردن یا ابزار مکانیکی هم به یکدیگر متصل کرد.

انواع زیادی از این ابزارهای اتصالی در دسترس هستند که برای اندازه‌ها و کاربردهای مختلف این لوله‌ها مناسب می‌باشند و می‌توان به راحتی با استفاده از آداپتورهای مکانیکی اتصال (Mj’s)، ابزارهای دندانه‌دار کردن و همچنین اتصالات لبه‌دار به سیستم‌های لوله کشی متصل کرد.

پلی اتیلن

تاسیسات بدون حفاری بوسیله لوله پلی اتیلن

سیستم‌های لوله کشی قدیمی توسط یک حفاری روباز (مانند کندن چاله) نصب می‌شوند، که به ترافیک و تخریب محیط می‌انجامد. لوله های پلی اتیلن را می‌توان با استفاده از این روش قدیمی یا با به کارگیری فناوری‌های بدون نیاز به حفاری و دوستدار طبیعت انجام داد.

برای نصب این لوله‌ها بدون نیاز به حفاری، یک ماشین جهت‌دار افقی سوراخ مداومی را در زیر سطح زمین ایجاد می‌کند. زمانی که کار سوراخ کردن به پایان می‌رسد، لوله‌ها به همدیگر متصل شده و از داخل سوراخ رد می‌شود.

انعطاف پذیری لوله های پلی اتیلن، به علاوه توان کششی و مقاومت سایشی، آن را به انتخاب ثابت شده و مقدم برای فناوری نصب بدون حفاری تبدیل کرده است.

لوله‌های پلی اتیلن را می‌توان با استفاده از این فناوری در زیر برکه‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، جاده‌ها یا معبرهای قانونی نصب کرد و تخریب محیطی و عمومی را به حداقل رساند.

زمانی که این نوع از لوله‌ها را با لوله‌های پلاستیکی مقایسه می‌کنیم که با استفاده از روش حفاری روباز نصب می‌شوند، یک سیستم پلی اتیلن بدون نشتی که با استفاده از فناوری بدون حفاری نصب شده است بسیار مقرون به صرفه به نظر می‌رسد.

ترمیم خط لوله

فناوری‌های بدون حفاری همچنین برای ترمیم خطوط لوله قدیمی و نا کارآمد با استفاده از پلی اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هنگام تصمیم گیری برای ترمیم خطوط لوله قدیمی چندین فناوری برای انتخاب وجود دارند. این فناوری‌ها شامل لوله کشی درونی و ترکاندن لوله‌ها می‌شوند. هر دوی اینها روش‌های بسیار خوبی برای شهرها هستند تا زیرساخت‌های فعلی را احیا یا جایگزین کنند و همچنین آن را گسترش دهند.

سازگاری با محیط زیست

علاوه بر ویژگی‌های فوق العاده فیزیکی آن، پلی اتیلن به خاطر تاثیر بسیار ناچیز آن بر محیط زیست شناخته می شود:

  • ساختن پلی اتیلن نسبت به لوله‌های پلاستیکی دیگر انرژی کمتری می‌خواهد.
  • وزن پلی اتیلن بسیار کم است و معمولا جابجایی آن نسبت به لوله‌های فلزی مقرون به صرفه‌تر است.
  • انعطاف پذیری پلی اتیلن، به علاوه استفاده از جوش گرمایی برای متصل کردن لوله‌ها، به این معنی است که نیاز کمتری
  • به ابزار اضافی وجود دارد.
  • در تاسیسات بدون حفاری، خصوصیات فیزیکی این لوله‌ها شما را قادر می‌سازند تا از لوله‌های کوچکتری استفاده کنید،
  • که تخریب زمین کمتری را نسبت به نصب محصولات همجوش پذیر دیگر در پی دارد.
  • لوله‌های پلی اتیلن که با استفاده از جوش‌های گرمایی به همدیگر متصل شده‌اند بدون نشتی می‌باشند.
  • در طی دوره­ تولید و اتصال، پلی اتیلن به صورت بالقوه سطح خطرناکی از سموم را به داخل هوا منتشر نمی‌کند و
  • همچنین در طی دوره استفاده سموم خطرناکی را وارد زمین یا آب نمی‌کند.
  • لوله‌های پلی اتیلن را می‌توان برای کاربردهای لوله کشی دیگر دوباره بازیافت کرد.
نمره شما به این مطلب
Sending
User Review
5 (1 vote)
این صفحه را برای دوستان خود بفرستید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: ۵۵۱۵۱۶۸۳-۰۲۱

پیمایش به بالا
تماس بگیرید