مواد اولیه لوله پلی اتیلن

مواد اولیه لوله پلی اتیلن اغلب به صورت گرانول‌های شفاف تولید می‌شوند اما برخی از مواد پلیمری نیز به رنگ تیره سنتز می‌شوند. پلی اتیلن‌ها دسته‌ای از مواد پلیمری هستند که در پالایشگاه و طی فرآیند پلیمریزاسیون واحدهای مونومر اتیلن تهیه می‌شوند. مواد اولیه پلی اتیلن برای مصارف مختلف در صنایع لاستیک و پلاستیک مناسب هستند. این مواد در گریدهای تجاری متنوع در کارخانه‌‎ها تولید می‌شوند و هر کدام برای تولید یک محصول خاص به کار می‌روند.

پلی اتیلن‌ها در سه گرید تجاری PE80، PE63 و PE100 تولید می‌شوند. در حال حاضر دو گرید PE80 و PE100 برای تولید انواع محصولات پلاستیکی از جمله لوله‌های پلی اتیلن به کار می‌روند. قیمت این مواد بسیار ارزان‌تر از سایر مواد اولیه برای تهیه لوله هستند، از این جهت خرید لوله پلی اتیلن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

هر کدام از انواع پلی اتیلن‌های تجاری به دسته‌های فرعی تر تقسیم می‌شوند که ویژگی‌های منحصر به فردی نیز دارند؛ به طور مثال، گرید شماره 3840 برای ساخت مخازن پلاستیکی به کار می‌رود و یا گرید PX3 برای تولید لوله‌های آبیاری مناسب است. مرغوب‌ترین نوع پلی اتیلن، PE100 است که در کارخانه‌های ساخت انواع لوله پلی اتیلن تک جداره به عنوان مواد اولیه به کار می‌رود. برای تولید لوله‌ کاروگیت دوجداره از مواد نوع PE80 استفاده می‌شود.

آشنایی با مواد اولیه لوله پلی اتیلن :

انواع مواد اولیه پلی اتیلنی دارای خواص بسیار عالی نظیر مقاومت شیمیایی بالا، بهداشتی و غیر سمی، عایق حرارت و برق، ضربه پذیری خوب، مقاومت در برابر مواد خورنده، انعطاف پذیری عالی و سبک بودن وزن می‌باشند. لوله‌های پلی اتیلن که با مواد مرغوب پلی اتیلن ساخته می‌شوند دارای خصوصیت رشد آرام ترک هستند به طوری که اگر کوچک‌ترین نقصی در دیواره آن ایجاد شود، تمام لوله یکباره تخریب نخواهد شد.

لوله‌های پلی اتیلن به واسطه خواص عالی مواد اولیه، دارای خواص برجسته‌ای هستند که آن‌ها را برای نصب در شرایط مختلف مناسب می‌کنند. انتقال آب قابل شرب، فاضلاب، مواد شیمیایی، آبیاری و آبرسانی، گازرسانی و … همگی توسط لوله‌های پلی اتیلن در ابعاد متفاوت امکان پذیر است.

مواد اولیه لوله پلی اتیلن جامد است و از اتیلن تولید می‌شود. یکی از ارزان‌ترین انواع پلیمرها پلی اتیلن می‌باشد که سبک تر از سایر پلیمرها است. برای تولید لوله پلی اتیلن از سه دسته مواد اولیه استفاده می‌شود که تفاوت‌هایی با هم دارند و در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود.

لوله پلی اتیلن بر حسب مواد اولیه به سه دسته تقسیم می‌شود :

  • PE63
  • PE80
  • PE100

"<yoastmark

مواد اولیه لوله پلی اتیلن PE63 :

ضریب ایمنی pe63 = 1/6 است.

مواد اولیه لوله پلی اتیلن PE63 از دو دسته دیگر سنگین تر بوده و ضخامت بیشتر دارد که تقریبا منسوخ شده است. در حال حاضر از مواد PE63 فقط برای تولید لوله پلی اتیلن فاضلابی 4 بار آن هم تا سایز 5 اینچ استفاده می‌شود؛ چون در صورت استفاده از مواد PE80 و PE100 ضخامت لوله کاهش پیدا می‌کند که امکان ترکیدگی لوله پلی اتیلن فاضلابی بالا می‌رود.

دانسیته کمتری نسبت به دو نوع دیگر مواد اولیه لوله پلی اتیلن دارد و هزینه تولید لوله پلی اتیلن با این مواد خیلی بیشتر است.

PE63 در استانداردهای جدیدی که برای تولید لوله پلی اتیلن تعریف شده است کارایی ندارد.

مواد پلی اتیلن PE80 :

ضریب ایمنی pe80 = 1/25 است و PE80 وزنش نسبت به دو دسته دیگر متوسط است.

هر چه دانسیته مواد اولیه بیشتر شود می‌توان ضخامت را کمتر و وزن لوله پلی اتیلن را کاهش داد. که هم باعث افزایش مقاومت، هم پایین آمدن قیمت تمام شده لوله می‌شود.

مواد اولیه پلی اتیلن PE100 :

ضریب ایمنی pe100 = 1/25 است.

مواد اولیه لوله پلی اتیلن PE100 جدیدترین و سبک ترین مواد اولیه در این دسته بندی‌ است. که باعث کاهش هزینه‌ و تولید لوله‌های با کیفیت می‌شود.

دانسیته بالا و کیفیت عالی لوله‌های پلی اتیلن تولید شده از مواد PE100 دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی بوده که نگهداری و نصب این لوله‌ها به دلیل اینکه راحت‌تر کلاف پیچ می‌شوند میسر است.

لوله‌های تولید شده با مواد PE100 مقاوم‌ترین و با کیفیت‌ترین لوله های پلی اتیلن می‌باشند.

از سال 1990 میلادی این دسته از مواد اولیه در کشور‌های اروپایی تولید و به عنوان مواد اولیه استاندارد در تولیدات لوله و اتصالات پلی اتیلن تایید شد.

تهیه و تولید مواد پلی اتیلن :

مواد اولیه لوله‌های استاندارد از پتروشیمی‌های بندر امام و امیرکبیر تهیه می‌شود که به صورت سفید رنگ بوده که در هنگام تولید رنگ سیاه به آنها اضافه می‌شود. و معمولا در تولید لوله‌های گرید B از آنها استفاده می‌شود.

بخش دیگر مواد اولیه لوله پلی اتیلن از خارج از کشور تهیه می‌شود مثل: ساویک یا بوروژ، این مواد خودرنگ بوره و دارای قیمت بالاتری نسبت به محصولات ایرانی هستند و در لوله‌های گرید A استفاده می‌شوند که مورد سفارش پتروشیمی و پالایشگاه است.

نوع دیگر مواد پلی اتیلن، آسیابی است، که از آسیاب کردن لوله‌های پلی اتیلن دسته دوم بدست می‌آید. برخی از کارخانجات این مواد آسیابی را با مواد اولیه نو ترکیب می‌کنند و برای تولید لوله‌های پلی اتیلن ارزانتر از آن استفاده می‌کنند.

دسته دیگر مواد اولیه پلی اتیلن H است و از آن برای تولید لوله های پلی اتیلن با کیفیت بسیار بسیار پایین استفاده می‌شود.

صنعت غرب تامین کننده انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن است. که با مواد اولیه لوله پلی اتیلن با کیفیت تولید می‌شود.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی می‌توانید از کانال آپارات صنعت غرب دیدن کنید.

"<yoastmark

نمره شما به این مطلب
Sending
User Review
5 (6 votes)
این صفحه را برای دوستان خود بفرستید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: ۵۵۱۵۱۶۸۳-۰۲۱

پیمایش به بالا
تماس بگیرید