کاربرد انواع لوله در لوله کشی و تأسیسات

امروزه تقریبا تعداد زیادی از افراد جامعه با نام انواع لوله و اتصالات که در لوله کشی و تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرند آشنا هستند. لوله های فلزی و پلاستیکی، لوله یو پی وی سی ، لوله پلی اتیلن، لوله های فولادی ضد زنگ و … نام های متداول برخی از انواع لوله تاسیساتی هستند. همان طور که از نام این تجهیزات مشخص است مواد اولیه که برای ساخت هر یک به کار میروند، متفاوت هستند. تشخیص نصب یکی از انواع لوله و یا حتی اتصالات مناسب آن ها طبق نظر مهندسان و بر اساس استانداردهای صنعتی انجام می‌شود.

سیستم های انتقال آب و فاضلاب، گسترده ترین خطوط لوله کشی آب و فاضلاب در شهرها و روستاها

انتقال بهداشتی آب و فاضلاب در مکان های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. این مسأله با مباحث و مشکلات زیست محیطی ارتباط نزدیکی دارد. آب قابل شرب مناطق مسکونی باید به شیوه کاملا بهداشتی منتقل شود و لوله هایی که به منظور انتقال فاضلاب های صنعتی یا خانگی به کار می روند حتما باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

انواع لوله فلزی و لوله مانیسمان در سیستم های لوله کشی و تاسیسات انتقال آب و فاضلاب به کار می رفتند اما با بروز مشکلات فراوان، نصب این لوله ها به تدریج منسوخ شد و به جای آن ها لوله پلی اتیلن ، لوله پوش فیت و لوله یو پی وی سی جایگزین شدند. لوله های پلاستیکی قادر هستند مایع فاضلاب و آب را در حجم های متفاوت به مکان مختلف حمل کنند.

انواع لوله مانیسمان
لوله مانیسمان

انواع لوله‌های مورد استفاده در تاسیسات ساختمانی

لوله‌های فولادی گالوانیزه و آهنی:

در دنیای تاسیسات ساختمان، انتخاب لوله مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. لوله‌های فولادی گالوانیزه در این میان، با ویژگی‌های فراوانی همچون مقاومت برابر فشار، مقاومت در مقابل زنگ زدگی و خوردگی قرار گرفته‌اند. ویژگی اصلی این لوله‌ها، پوشش گالوانیزه روی است که باعث می‌شود ماندگاری آن‌ها افزایش یابد. این لوله‌ها، چه از نوع فولادی یا آهنی باشند، برای انتقال گاز، آب، آبیاری یا حتی در تصفیه خانه‌ها و سیستم‌های تهویه مطبوع، اهمیت دارند.

لوله‌های چدنی:

لوله‌های چدنی با قیمت اقتصادی و مقاومت بالای خود، گزینه‌ای محبوب در تاسیسات ساختمانی است. ولی نکته قابل توجه، پروسه‌ی اتصال و نصب آنهاست که ممکن است کمی پیچیده و زمان‌بر باشد.

لوله‌های پلی پروپیلن:

این لوله‌ها با وزن کم، خوردگی ناچیز و اتصال سریع خود، جزء محبوب‌ترین گزینه‌ها در تاسیسات است. البته، باید به مقاومت نسبتا کمتر آنها در مقابل فشار و تغییرات دمایی توجه داشت.

لوله‌های سوپرپایپ:

جدیدترین نوع لوله‌های موجود در بازار که با ساختار چند لایه خود، بسیاری از نقاط ضعف دیگر لوله‌ها را پوشش می‌دهد. این لوله‌ها با مقاومت برجسته و امکان نصب آسان، توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

لوله‌های PVC:

لوله‌هایی با قیمت مناسب، وزن سبک و مقاومت‌های خاص در مقابل اسیدها، بازها، رسوب و حرارت. با توجه به ویژگی‌های برجسته این لوله‌ها، انتخاب بسیار مناسبی برای پروژه‌های مختلف تاسیساتی به شمار می‌آید.

هنگام انتخاب لوله مناسب برای تاسیسات ساختمان، باید به نیازها، بودجه و شرایط محیطی توجه ویژه‌ای داشت. با توجه به متن فوق، می‌توانید گزینه مناسبی برای پروژه‌های خود انتخاب کنید و بهترین نتیجه را کسب کنید.

کاربردهای صنعتی انواع لوله فلزی و لوله پلیمری

یکی دیگر از کاربردهای عمده انواع لوله فلزی و پلاستیکی، نصب آن ها در خطوط لوله کشی و تاسیسات مخصوص انتقال مواد شیمیایی است. کارخانه های تولید مواد شیمیایی، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، سکوهای استخراج نفت، شبکه های گازرسانی و … مهم ترین مصرف کنندگان انواع لوله پوش فیت، لوله پلی اتیلن، لوله فلزی، لوله مانیسمان و لوله یو پی وی سی هستند. از میان لوله های فوق، آنهایی که مقاومت بالاتری دارند برای کار در شرایط فشار بالا به کار می روند. لوله های معمولی تر مانند لوله پوش فیت برای انتقال آب معمولی در فشار عادی طراحی شده است.

نمره شما به این مطلب
Sending
User Review
5 (1 vote)
این صفحه را برای دوستان خود بفرستید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: ۵۵۱۵۱۶۸۳-۰۲۱

پیمایش به بالا
تماس بگیرید