انواع مختلف لوله‌های لوله کشی کدام هستند؟

دو دسته عمده لوله مربوط به لوله کشی عبارتند از لوله‌های پلاستیکی و فلزی. لوله‌های پلاستیکی شامل پی وی سی، پلی وینیل کلر (CPVC)، لوله PEX و PolyPipe هستند. مس، فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه انواع مختلف لوله‌های فلزی هستند. همه لوله‌های به یک اندازه مفید و موثر نیستند و هر یک برای یک هدف خاص در لوله کشی استفاده می‌شوند.

7 نوع لوله برای لوله کشی و کاربردهای آنها

لوله کشی

لوله پی وی سی

لوله‌های پی وی سی یک نوع از لوله‌های پلاستیکی هستند که عمدتا برای حمل آب تحت فشار استفاده می‌شوند. این لوله‌ها در چندین اندازه استاندارد، از قطر ½ اینچ (1.3 سانتی متر) تا 4 اینچ (10.2 سانتی متر) موجود هستند. لوله‌های پی وی سی تنها برای آب سرد استفاده می‌شوند، زیرا آب گرم باعث ایجاد پیچش در لوله می‌شود. این لوله‌ها به طور کلی سفید رنگ هستند، هرچند برخی از آنها به رنگ خاکستری نیز عرضه می‌شوند. جدیدترین لیست لوله پلیکا را مشاهده کنید.

لوله CPVC

CPVC یک نوع از لوله‌های PVC است که کلر اضافی دریافت کرده است. این لوله‌ها با رنگ زرد مشخص می‌شوند و می‌توانند آب گرم و سرد را از خود عبور دهند. CPVC انعطاف پذیرتر با دیواره‌های نازک‌تر از لوله‌های PVC است و قطر خارجی آن مشابه لوله‌های مسی بوده که طیف کاربردهای آن را گسترش می‌دهد.

لوله پلی اتیلن

لوله PEX، که همچنین به عنوان لوله پلی اتیلن شناخته می‌شود، برای اولین بار در دهه 1920 تولید شد اما در سال‌های اخیر برای لوله کشی محبوب‌تر شده است. قطر خارجی آن مشابه لوله‌های مسی است و می‌تواند برای هر دو آب گرم و سرد استفاده شود. با این حال، لوله PEX دارای مقاومت گرمایی بسیار بالاتر نسبت به سایر لوله‌های لوله کشی است و اغلب در سیستم‌های گرمکن مبتنی به آب گرم استفاده می‌شود. این لوله‌ها در رنگ سفید خامه‌ای و همچنین قرمز و آبی عرضه می‌شود که به ترتیب برای لوله‌های گرم و سرد در لوله کشی استفاده می‌شوند. جدیدترین لیست قیمت لوله پلی اتیلن را ببینید.

لوله پلاستیکی

آخرین نوع لوله پلاستیکی PolyPipe، یک لوله ضخیم سیاه است که برای انتقال آب تحت فشار بالا، معمولا برای داخل و خارج خانه، استفاده می‌شود. این تقریبا به طور انحصاری در خارج از خانه استفاده می‌شود و معمولا برای جلوگیری از انجماد در زیر زمین دفن می‌شود. PolyPipe بسیار سفت و سخت است و به ندرت برای اهداف دیگر استفاده می‌شود.

لوله مسی

لوله مسی نوعی از انواع لوله‌های لوله کشی است که در خانه استفاده می‌شود، هر چند که گران‌تر از لوله‌های پلاستیکی است. مس به طور خاص در برابر خوردگی مقاوم است و می‌تواند در دمای بالا مقاومت کند. لوله‌های مسی در سه اندازه مختلف – نوع M، L و K عرضه می‌شوند. نوع M دارای دیوارهای بسیار نازک است، در حالی که نوع L از ضخامت متوسط برخوردار ​​است و نوع K ضخیم‌تر از موارد دیگر است.

لوله فولادی

لوله فولادی ضد زنگ کمتر از سایر لوله‌های فلزی استفاده می‌شود، زیرا گران‌تر و سخت‌تر است. این عمدتا در محیط‌های دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا می‌تواند در برابر آب شور مقاومت کند که بیشتر لوله‌های فلزی دیگر را دچار خوردگی می‌کند. قیمت آن باعث می‌شود کمتر در کاربری‌های دیگر و یا در مناطق ایمن‌تر برای لوله‌های مسی مورد استفاده قرار بگیرد.

لوله گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه چندین سال در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند که به طور معمول برای حمل آب در داخل و خارج از خانه بوده است. پوشش گالوانیزه از زنگ زدگی جلوگیری می‌کند و یک ظاهر خاکستری خشن به آن می‌دهد. استفاده از این لوله‌های سنگین، کمتر شده است، زیرا توسط لوله‌های PEX (لوله پلی اتیلن) جایگزین شده است که ارزان‌تر بوده و به همان اندازه با دوام است. لوله‌های گالوانیزه به طور معمول در قطرهای ½ اینچ (1.3 سانتی متر) و 2 اینچ (5.1 سانتی متر) عرضه می‌شوند.

نمره شما به این مطلب
Sending
User Review
5 (1 vote)
این صفحه را برای دوستان خود بفرستید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: ۵۵۱۵۱۶۸۳-۰۲۱

پیمایش به بالا
تماس بگیرید