تفاوت عمده لوله PVC، CPVC، UPVC، HDPE و GI در چیست؟

لوله

تفاوت عمده بین انواع لوله اساسا تفاوت در مواد و ویژگی‌های آنها است. PVC ،CPVC ،UPVC و HDPE لوله‌های غیر فلزی هستند. آنها از مواد ترموپلاستیک ساخته شده‌اند. این لوله‌ها در رده لوله‌های پلاستیکی قرار می‌گیرند. هم لوله‌ها و هم اتصالات آنها از این مواد ساخته شده‌اند.

از سوی دیگر لوله‌های GI از فولاد گالوانیزه ساخته شده‌اند. این لوله‌ها نوعی لوله فلزی هستند. معمولا تمام لوله‌های فوق الذکر به طور گسترده در لوله کشی و برنامه‌های کاربردی بسیار مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت انواع لوله از نظر شیمیایی

  • پی وی سی (پلی وینیل کلرید):  این نوع لوله تحت عنوان پلی وینیل کلراید، به عبارت بهتر و غیر معمول پلی (وینیل کلرید) شناخته می‌شود که معمولا به اختصار به آن PVC گفته می‌شود که یک ماده پلیمری است که به طور گسترده‌ای در تولید پلیمر مصنوعی، پلی اتیلن و پلی پروپیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • (CPVC پلی وینیل کلراید کلر):- پلی وینیل کلراید کلر CPVC یک ترموپلاستیک است که توسط عملیات کلرزنی از رزین پلی وینیل کلرید PVC  تولید می‌شود که قابل انعطاف‌تر بوده و می‌تواند دماهای بالاتر از استاندارد PVC را تحمل کند.
  • پلی غیر پلاستیک upvc وینیل کلرید: upvc، همچنین تحت عنوان PVC سفت و سخت شناخته می‌شود که به طور گسترده‌ای در صنایع ساختمانی به عنوان ماده‌ای استفاده می‌شود که به نگهداری کمتری نیاز دارد، در ایالات متحده آمریکا و کانادا آن را تحت عنوان وینیل و یا سایدینگ وینیل می‌شناسند.
  • HDPE پلی اتیلن با چگالی بالا: لوله پلی اتیلن با چگالی بالا HDPE یا چگالی بالای پلی اتیلن PEHD یک پلی اتیلن ترموپلاستیک ساخته شده از مواد نفتی است. در لوله‌ها گاهی اوقات با نام “آلکالین” یا “پلی اتیلن” شناخته می‌شود.
  • GI فولاد گالوانیزه: اینها لوله‌های ساخته شده از فولاد کربنی هستند که دارای پوشش روی با استفاده از فرایند گالوانیزه کردن هستند. گالوانیزه کردن ممکن است با استفاده از دو روش، گالوانیزاسیون داغ و گالوانیزاسیون الکتریکی انجام شود.

مزایای استفاده از لوله پلاستیکی HDPE ،CPVC ،UPVC و PVC

  • هزینه‌های پایین – معمولا لوله‌های پلاستیکی ترجیح داده می‌شوند زیرا در هنگام استفاده در لوله‌های فلزی از لحاظ اقتصادی سودمند هستند.
  • مقاوم در برابر خوردگی – برنامه‌های کاربردی مانند سرویس آب نمک به لوله‌های فلزی آسیب می‌رسانند. مقاومت لوله‌های پلی اتیلن در برابر آب نمک آنها را به یک راه حل مقرون به صرفه تبدیل کرده است.
  • عدم نیاز به نقاشی – لازم نیست لوله‌های پلاستیکی را رنگ کنید، زیرا آنها در برابر خوردگی‌های در معرض عوامل جوی بر خلاف لوله‌های فلزی مقاوم هستند. این نه تنها موجب صرفه جویی در هزینه می‌شود، بلکه موجب صرفه جویی در زمان و زحمت‌های ارزشمند شما می‌شود.
  • اغلب به عایق کاری نیاز ندارند – از آنجا که پلاستیک عایق مناسبی برای گرما است، معمولا می‌توانید بدون عایق حرارتی آنها را مورد استفاده قرار دهید. هزینه نصب عایق‌هایی مانند پشم معدنی و روکش نیز حذف می‌شود.
  • نصب بسیار سریع – بر خلاف لوله‌های فلزی که در آن باید جوشکاری انجام شود، می‌توانید به راحتی با استفاده از یک چسب مناسب برای آنها استفاده کرد و با بهره گیری از سرویس خدمات لوله‌های معمولی در عرض چند دقیقه، این لوله‌ها را نصب کرد. ماشین آلات جوش پی وی سی نیز موجود هستند، آنها همچنین عملکرد فوق العاده‌ای از خود نشان می‌دهند.
  • مقاومت کمتر در برابر جریان مایع به معنی کاهش قدرت پمپاژ است.

ملاحظات احتیاطی هنگام استفاده از لوله‌های غیر فلزی

  1. دمای مجاز کمتر – اما موردی که باید از آن آگاه باشید، این است که این ترموپلاست‌ها دارای نقطه ذوب نسبتا پایین‌تری هستند و معمولا استفاده از آنها محدود به مایعات در دمای اتاق می‌شود. برنامه‌های کاربردی زیادی وجود دارد که ممکن است برای دماهای نسبتا بالا نیز مورد استفاده قرار گیرند، اما باید توجه داشته باشید که این درجه حرارت‌ها بسیار پایین‌تر از آنچه در لوله‌های فلزی دیده می‌شوند، است.
  2. فشار مجاز پایین‌تر – این لوله‌ها نمی‌توانند در موارد بسیار پرفشار با توجه به ساختار بین مولکولی ضعیف آنها مورد استفاده قرار گیرند.
  3. خطر آتش سوزی – انباشت بار استاتیک ناشی از استفاده از این لوله‌ها باعث جلوگیری از بهره برداری از آنها در موارد قابل اشتعال می‌شود.

از لحاظ اقتصادی، هزینه یک لوله معمولی فلزی خیلی بیشتر از لوله غیر فلزی با همان مقاومت است. امروزه، بسیاری از واحدهای جدید با استفاده از اجزای غیر فلزی ساخته می‌شوند که به دلیل مزایای پرشمار آنها است.

UPVC غیر قابل انعطاف است که مانند فولاد پردازش شده عمل می‌کند. کاربرد آن در انتقال آب فاضلاب است. از سوی دیگر، CPVC بسیار قابل انعطاف‌تر و ایمن‌تر است و از این رو برای استفاده در سیستم انتقال آب آشامیدنی استفاده می‌شود. جدیدترین لیست لوله پلیکا ، لیست قیمت لوله و اتصالات upvc و لیست قیمت لوله پلی اتیلن را ببینید.

نمره شما به این مطلب
Sending
User Review
3.67 (3 votes)
این صفحه را برای دوستان خود بفرستید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: ۵۵۱۵۱۶۸۳-۰۲۱

پیمایش به بالا
تماس بگیرید