لوله کشی و تاسیسات پالایشگاه ها

انواع لوله که در واحدهای عملیاتی و تاسیساتی تمام پالایشگاه‌ها به کار می‌روند در بخش‌های مختلف متفاوت بوده و از جنس‌های متنوعی ساخته شده‌اند. یک پالایشگاه از قسمت‌های مختلفی نظیر ساختمان اداری، فضای تولید مایعات نفتی، تاسیسات پایپینگ و مخازن ذخیره مواد شیمیایی و مشتقات نفتی، واحد ایمنی و … تشکیل شده است. لوله‌هایی که در هر کدام از این قسمت‌ها به کار رفته‌اند از نظر خواص فیزیکی با یکدیگر تفاوت دارند.

مهم ترین لوله‌های صنعتی که برای پالایشگاه مناسب هستند عبارتند از: لوله فولادی، لوله فلزی، لوله مانیسمان. این لوله‌ها در بخش های تولیدی و فرآیندی نصب می‌شوند. سایر لوله‌های صنعتی مانند لوله پلی اتیلن، لوله پوش فیت سایلنت یا لوله یو پی وی سی اغلب برای نصب در لوله کشی و تاسیسات بخش های اداری، تصفیه خانه‌ها، انتقال فاضلاب تا محل دفع مناسب هستند.

لوله کشی و تاسیسات خشکی پالایشگاه شامل چه بخش هایی است؟

به طور کلی پالایشگاه‌ها در دو موقعیت دریایی و خشکی ساخته می‌شوند. برای ساخت تاسیسات دریایی از لوله‌های بسیار مقاوم فولادی و لوله پلی اتیلن استفاده می‌شود. برای تاسیسات خشکی انواع لوله در قسمت‌های مختلفی به کار می‌روند. لوله ها معمولا برای نصب در واحدهای میعانات گازی، تصفیه خانه گاز و شیرین سازی، واحد تصفیه فاضلاب، واحد تولید گوگرد، تاسیسات تولید نیتروژن، نصب در سیستم های آتش نشانی (لوله پلی اتیلن و لوله یو پی وی سی برای این کار مناسب است)، لوله‌های تخلیه آزمایشگاه و لوله‌های انتقال مواد شیمیایی تا محل ذخیره سازی طراحی شده‌اند.

در واحدهای لوله کشی و تاسیسات بخش دریایی اغلب از لوله‌های صنعتی برای نمک زدایی آب دریا، تصفیه به روش تبادل یونی، تخلیه فاضلاب تصفیه خانه، لوله‌های واحد تصفیه آب آشامیدنی، سیستم تولید و انتقال آب خنک کننده و همچنین انتقال کابل‌های برق و مخابرات استفاده می‌شود.

مهم ترین خصوصیات تمام لوله‌های صنعتی نظیر لوله مانیسمان یا لوله پلی اتیلن که برای واحدهای تولید مواد شیمیایی در پالایشگاه استفاده می‌شوند، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و عدم خوردگی می‌باشد. مشتقات نفتی بخصوص مواد آروماتیک می‌توانند اثرات نامطلوبی بر لوله‌های تاسیساتی داشته باشند. بنابراین در انتخاب و روش نصب لوله ها باید دقت کافی مبذول داشت.

لوله کشی و تاسیسات پالایشگاه ها
لوله کشی و تاسیسات پالایشگاه ها

پالایشگاه‌ها از بخش‌های متنوعی تشکیل شده‌اند، از جمله ساختمان اداری، فضای تولید، تاسیسات پایپینگ و مخازن ذخیره. هر بخش نیاز به نوع خاصی از لوله‌کشی و تاسیسات دارد.

لوله‌کشی و تاسیسات در پالایشگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به نقش حیاتی این موضوع، ضروری است که در طراحی و اجرای تاسیسات از متخصصین ماهر و تجهیزات با کیفیت برتر استفاده شود تا بهره‌برداری بهینه و امن از پالایشگاه‌ها ممکن شود.

نمره شما به این مطلب
Sending
User Review
5 (2 votes)
این صفحه را برای دوستان خود بفرستید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: ۵۵۱۵۱۶۸۳-۰۲۱

پیمایش به بالا
تماس بگیرید